About Us

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Bolagsvärdering

Inom bolagsvärderingsprocessen är dessa de vanligaste felen:



1, Att göra köparförväntan:



En transaktion inkluderar en köpare som är redo, villig och kapabel och en säljare som är redo och kapabel. Värdet på en tillgång som alltid inte kan säljas är inte noll, men är ofta lägre än om den kan säljas. Detta är uppenbart nog, men vad det betyder ignoreras ibland i betydelsen bolagets värdering.



Du behöver en köpare om du vill sälja ditt bolag, och helst mer än en köpare om du vill ha något som närmar sig marknadsvärdet. Och ändå vad som får dem att dyka upp, kan vi ibland inte överväga. Det mest uppenbara sättet att skapa kunder och växa värde är att marknadsföra ditt bolag.



Inte nödvändigtvis är en färdig köpare en kompetent köpare. Någon i din organisation kan se nyttan, men du är ingenstans om de inte har tillgång till lämplig summa pengar. Det betyder att banker eller andra finansieringskällor också måste se värdet på ditt bolag. Därför är det viktigt att veta hur troligt bankerna lånar ut pengar till köpare inom just din sektor och under vilka förhållanden.



Det är den ovanliga bolagsägaren som har tagit hänsyn till dessa problem på allvar. Även om de är intuitivt signifikanta är det förståeligt varför de ändå ignoreras. de har inget mycket att göra med dagliga affärer. Om du emellertid inte förstår vem som köper ditt bolag och hur de kommer att betala för det är det tveksamt att du kan få en rättvis värdering.



2, Multipla felaktiga bolagsvärderingar:



Flera bolagsvärderingar är en viktig aspekt av varje värdering och är inbäddade i olika metoder. De utvinns ur studien av olika finansiella rapporter och andra variabler som är operativa. För att uppskatta ett bolags troliga försäljningspris används värderingsmultiplar som produceras från liknande affärsförsäljning som exempel. Några av de sökande multiplarna är:



Förhållande P / E



Kassaflöde / pris



EV / EBITDAR / EBITDA / EBITDA output



Om multipeln är baserad på bolagets nettokassaflöde, bör värderingsmän vara mycket försiktiga i sin användning, använd dem inte till nettofördelen!



3, Väntar på ytterligare värderingstid för att sälja:



Ofta väntar bolagsägare tills de är redo att sälja tills de bestämmer vad deras bolag är värd. Ännu värre är att många väntar tills de har fått ett bud. Orsakerna till att göra sådana fel är:



-Många aktiva chefer för stora och små bolag spårar viktiga affärsindikatorer regelbundet, vissa dagligen.



-Det kommer att informera bättre långsiktigt beslutsfattande genom att tänka på värdet av din organisation och vilka funktioner som ökar och minskar det värdet. Om du vill att det ska vara värt ditt bolag. Till exempel bör den första frågan, 5 miljoner dollar för din pension på tio år, vara: vad är det värt nu? Och det borde finnas en andra fråga: Varför?



Många bolagare gör några varianter av detta fel. Små bolag som koncentrerar sig på ägaren och deras ansträngningar ger ofta hög avkastning och ägarna har svårt att se nyttan av att expandera bolaget. Detta gäller särskilt om expansionen skulle sänka vinstmarginalerna. Ägare förbiser ofta möjligheter i deras bolags existens som avsevärt skulle öka värdet i ett enda uppdrag för att öka marginalerna.



4, Verksamhetsvärdering utelämnar de viktigaste skulderna:



Huvudsakliga multiplar härledda från marknaden bygger på tanken att sälja en tillgång. Om sådana prissättningsmultiplar används, var noga med att redovisa alla skulder i fråga för affärs- eller bolagsspecifika risker. Vanligtvis ökar inkommande tillgångar i bolaget affärsvärdet; eventuella antagna skulder minskar vad verksamheten är värd.



5, Att ta dig själv för givet:



bolagsägare behandlar vanligtvis sina aktiviteter på två olika sätt och försummar deras relevans för deras affärsframgång.



För det första är blygsamhet



brukar betrakta en stor karaktär, och nästan de flesta experter strävar efter att behålla den.



För det andra verkar vi glömma bort hur mycket vi över tid har lärt känna våra expertisområden och visa andra våra kunskaper. När vi säger saker som “Jag var precis på rätt plats vid rätt tidpunkt” förstärker vi alla dessa idéer. När man bedömer ett litet bolag kan denna tankeform vara direkt riskabel. För att rättfärdiga organisationens betydelse och framgång kommer en ägare som undervärderar sin skicklighet, kunskap och erfarenhet så småningom att övervärdera andra faktorer. Problemet med denna strategi är att värdet av ägarens specifika ansträngningar inte säljs till bolaget. Att bagatellisera deras betydelse kommer att leda en ägare att överskatta vikten av bolaget självt.



6, Misslyckande med att uppskatta den specifika risken för ditt bolag:



Huvudfaktorn i varje bolagsvärdering är en korrekt granskning av eventuella riskbedömningar. Det kan leda till falska resultat genom att använda kapitalisering eller diskonteringsräntor som inte är en berättelse för bolagets särskilda riskprofil. De finansiella och operativa faktorerna som bidrar till varje bolags riskprofil skiljer sig åt. Därför bör sådana diskonteringsräntor som är unika för ditt bolag användas.



7, Välja fel affärstyp:



Resultaten av bolagsvärderingen kommer att variera beroende på vilken typ av värde som mäts. Några av de mest använda värderingsmetoderna är:



Verkligt marknadsvärde: I en konkurrenskraftig auktionsmiljö eller en rättvis försäljning, det viktigaste priset som en tillgång eller ett bolag kan ge. Det är en marknadsvärdering som baseras på vad en skicklig, välinformerad köpare kan betala till en villig välinformerad säljare på marknaden.



Investeringsvärde: värdet på tillgången eller verksamheten för en specifik investerare. Det bygger på investerarens förmåga att utnyttja tillgången bäst. Detta kan skilja sig från värdet på mässmarknaden.



Likvidationsvärde: I en situation där ett bolag kommer att likvideras är priset på de materiella tillgångarna priset. Eftersom det inte sker någon öppen marknadsförsäljning är det vanligtvis lägre än det verkliga marknadsvärdet. Om ett bolag skulle säljas snarare än att likvideras kallas värdet Going Concern Value, vilket också skulle inkludera tillgångarnas värde tillsammans med likvidationsvärdet.



Olika värden beräknas utifrån användningen som kan vara för att locka externa investeringar, för att förhandla om ett koncentrationsavtal eller i fall av rättsliga tvister. Resultatet av värderingen är otroligt beroende av valet av värde.



8, Döljande driftskostnader:



För en bolagsägare är det mycket viktigt att först bli välinformerad om de kostnader som går med i hans verksamhet. Vissa bolag är fortfarande mycket effektiva och försöker hitta ett sätt att kringgå driftskostnaderna hela tiden. Krympning avser en lagerförlust på grund av den tidsfördröjning som uppstår mellan leverantörens köp och kundens köp.



Apparater, uppgraderingar, personal och fördelar. En ägare bör vara medveten om alla instrument och utgifter som ingår i verksamheten och som krävs för att driva en produkt eller tjänst, såsom löner, social trygghet, personliga ledigheter etc. Det kan hända att små enheter i mixen kan glömmas bort. I budgeten bör du komma ihåg att inkludera grundläggande kontorsutrustning, artiklar som datorer, kopiatorer, papper, skannrar, skrivbord och stolar.



Investeringar i arbetstagare kan också leda till hög personalomsättning. Detta kan inte bara leda till flera kostnader i form av omsättningskostnader utan också till förlust av den tidigare anställdens potential.



9, För mycket TV



Eftersom det är så smygande kan det här vara det farligaste felet av alla. Vi brukar koppla mätningarna som används till våra bolag medan vi tittar på CNBC, och de talande huvuden diskuterar bolagsvärderingar av börsnoterade bolag. Detta förstärker bara vår känsla av att vi lär oss något värdefullt av dem när kommentatorerna visar sig ha rätt om de börsnoterade bolagen. Det är vi vanligtvis inte.



Till exempel för småbolagare att tänka på värdet på sitt bolag i termer av flera intäkter. Även om det kanske inte är en helt värdelös ram för värdering av småbolag, kan den verkligen inte användas med offentliga bolag på samma sätt som den används.



Det är fel att tro att övervärdering föreslås av en större multipel. Det antyder en irrationell övertygelse om att ett bolags intäkter förväntas öka över tid, SO, det kommer att kännetecknas av de högsta P / E-förhållandena när marknaden är på sin punkt med mest irrationella överflöd. Fortune 500s högsta P / E-förhållande (123,73) ägde rum i maj 2009, då ekonomin var i greppet om den mest dramatiska krisen under vår livstid. I december 1917 registrerades det lägsta förhållandet (5,31). Om dessa två datapunkter gör att du kliar dig lite i huvudet är det bra. P / E-förhållanden är ett komplext uttryck för en överenskommelse om förmåga,